Víťa Baborová: Revize Rámcových vzdělávacích programů (RVP)

20. 1. 2025

Za těch 32 let už ve školství proběhla řada reforem, které nevyřešily skutečné problémy, ale bylo to vždy od deseti k pěti. S vaničkou se vylilo i dítě. Ministři se střídali jako svatí na orloji a každý chtěl zanechat nesmazatelný otisk. Povedlo se! Tak se zrušily povinné osnovy na ZŠ, pak se obnovila devátá třída. Vlastně bylo to tak, že v devadesátých letech z povinné desetileté docházky 8+2 se stala docházka 9+0.  Nyní ta stejná partaj opět diskutuje o docházce 8+2, respektive 8+1. Pak se posílila gymnaziální výuka  a vznikaly lycea. A opět se mluví o zavádění lyceí. Pak jsme se divili, že nemáme žáky do technických a učebních oborů a je tomu dodnes. Stále jsem upozorňovala, že Gaussova křivka platí i v kapitalizmu. Všechny ty změny vyžadovaly zvýšení rozpočtu MŠMT. Vyvrcholilo to inkluzí. Inkluze zničila speciální školství, nepomohla ničemu, ba naopak ještě opět narostlo financování školství. Děti neučí vystudovaní speciální pedagogové, ale asistenti, kterým stačí rychlokurz online a ještě je jich nedostatek.

A co minimální kurikulum? Cílem vždy bylo seškrtat učivo v odborných předmětech a posílit hodiny ve všech pseudo výchovách.  Tak si každá škola tvořila ŠVP (školní vzdělávací plán). Učitelé doma na koleně, pardon, u počítače. Chvíli to běželo, ale ouha, byl tu RVP (rámcový vzdělávací plán). Další seškrtání učiva. Tak se z elektřiny vytratil Ohmův zákon, další učivo na něj navazovalo. Prostě el. proud je opravdu přímo úměrný napětí při konstantním odporu, to žádná neziskovka nemůže ovlivnit, ale člověk už nemůže věřit ničemu. Rovněž se v matematice vyškrtalo sčítání a odčítání mocnin a algebraických výrazů, ale násobení a dělení se zachovalo. Je to podobné, jako kdyby jste prvňáčky začali hned učit násobilku.

A je tu poslední ministr školství Bek. V lednu představil novou Revizi RVP. Cílem byla opět redukce učiva. A je to stejné jako s reformou důchodového systému či se státním rozpočtem. Důchodová reforma je pouze zvýšením věku odchodu do důchodu, snížením vyměřovacího základu a vyřazením některých náročných profesí z možností dřívějšího odchodu do důchodu. Je to vládou předkládáno jako unikát, který si snad zaslouží Nobelovu cenu. A státní rozpočet a revize RVP byla podobná paní Colombové. Mluvilo se o ní, ale nikdo jí neviděl. Revize začala celkem slušně a byli tam i odborníci z praxe, ale pak přišlo vakuum. Možná, že úředníci, experti, kteří nikdy neučili nebo učili, ale zjistili, že kantořina neznamená odučit a padla, chtěli vykázat svou činnost, která obhájí několikamilionový rozpočet Národního pedagogického ústavu. 

Vědělo se pouze, že angličtina bude povinná od 1. třídy. Nemám problém, ale kdo to bude učit? Angličtináři nejsou a s výrokem, že to může učit každá učitelka 1. stupně zásadně nesouhlasím. Děti neumí číst, psát a vše bude záviset na odposlouchání, obrázcích. Žáci, kteří mají hudební sluch nebudou mít možná takový problém, ale ti ostatní? Proto mám výhrady i k druhému povinnému jazyku od 7. třídy. Ti jazykově nadaní si ho mohou zvolit jako nepovinný jazyk.

Hurá, reforma spatřila světlo světa. Prý nabobtnala matematika. Mé srdce zajásalo. Na ZŠ přidali kvadratické funkce, které se dříve učily, pak nikoliv, teď znovu. Přidali řezy těles, ale ty se učily většinou až na SŠ v rámci deskriptivní geometrie.

Nyní protestují chemici. Vše na planetě je výsledkem fyziky a chemie, k propojení potřebují matematiku. Přírodní vědy nelze okecat slovy udržitelnost, klima, gender, inkluze, kompetence a jinými progresivními frázemi, Víte paní Zajíčková (ODS), chemie se nedá učit jako občanská výchova, kterou na své soukromé škole asi učíte vy.

Prý všechno za nás udělá chatbot, co tak zrušit školu? Už jsme si to vyzkoušeli za covidu.  Vychováme generaci, která se stane automaty na vyhledávání informací.

A třešničku na závěr. O ředitelích škol mají nově rozhodovat i žáci. A nemohli by ti studenti nově rozhodovat o ministru školství?

Autor: 
Víťa Baborová
Zdroj: 
Vlastní