Nesystémové podle pravice? Věřím, že v Táboře půjde o systém
Měřítkem úspěchu může být jen čas. A to někdy velmi krátký. Po letech bojů a přesvědčování zastupitelů se v Táboře podařilo od letošního září, aby jízdné v MHD pro školáky do 12 let bylo zdarma. Je to sice jen část volebního programu KSČM v posledních několika volebních obdobích, ale díky alespoň za to. Rozhodně se však nevzdáváme našeho cíle - jízdné pro všechny školáky do 15 let zdarma. Věřte, že na tomto sociálním bodu našeho programu budeme intenzivně pracovat.
Krátkým časem zmíněným v úvodu mám na mysli období několika měsíců od schvalování bezplatného jízdného pro zmíněnou kategorii školáků, po končíci dva měsíce praktického využívání. Nyní, v druhé polovině října, si průkazku na bezplatné jízdné podle údajů ředitele divize MHD táborského dopravce Comett Plus Petra Pistulky vyzvedlo od září pro své děti více než 1 500 rodičů.Podle jeho zkušeností už počáteční rychlé tempo zmírnilo, ale rodiče stále chodí. Je to dáno tím, že se rozbíhají školní kroužky a jízdné zdarma se vyplatí i přespolním dětem.
To vše ukazuje na úspěšnost projektu, který táborští komunisté prosazovali již několik let na podporu rodin s dětmi. Podařilo se ho dotáhnout alespoň v částečné podobě, a to i přes odpor zastupitelů z pravicových stran ODS, TOP 09 a částečně i ANO.
Jejich tvrzení, že jde o nesystémový počin a pochybují o jeho úspěšnosti, vyvracejí výše zmíněná čísla.Tvrzení šéfa místní ODS Františka Dědiče, že stejně většinu dětí vozí do školy rodiče autem, bylo velmi účelové a značně nadhodnocené. Jestliže táborské školy mají každá několik stovek žáků, do školy jezdí s rodiči možná jen jednotky procent z nich. Vím o čem mluvím, protože základní školu na náměstí Mikuláše z Husi mám od svého pracoviště jen pár metrů. Znám i případy, že díky jízdnému zdarma také někteří rodiče, pro které byla ranní cesta se školákem zajížďkou, pořídili své ratolesti průkazku.
Věřím, že to, co nazývali pravicoví zastupitelé nesystémovým krokem, se v blízké budoucnosti i díky našemu přičinění stane systémem. Už i jiná města včetně Prahy pochopila, že jde nejen o sociální přístup k rodinám s dětmi, který je sice zásadní, ale také o ekologické aspekty a především výchovný prvek. Je předpoklad, že děti, které si na využívání MHD zvyknou již od mala, budou tento způsob dopravy využívat i v dospělosti.