Do roku 2050 by měly železniční fosilní emise poklesnout o 90%. Vyplývá z tzv. Green dealu Evropské unie, který je velkou příležitostí pro český železniční průmysl. Klíčové je, aby v něm pracoval dostatek vzdělaných lidí, řekl na konferenci o budoucnosti železničního průmyslu Jiří Pohl. Podle generálního ředitele výrobce lokomotiv CZ LOKO Josefa Gulyáse je také nutné, aby si firmy udržely v České republice know-how i výrobní kapacity.
»Přesunovat výrobu mimo Česko je nesmysl. Je potřeba mít vlastní know-how, umět lidi vzdělávat a mít výrobu pod kontrolou. Pokud takto firmy uvažovat nebudou, bude z Česka montovna,« řekl Gulyás.
Podle něj má ČR šanci měnit se světem, ale je potřeba dělat to, co svět chce, i když se nám to nemusí líbit.
Železničnímu průmyslu se nabízí v následujících 30 letech velká perspektiva díky tomu, že k dosažení cílů je potřeba převést tři čtvrtiny nákladní dopravy ze silnice na železnici a stejně tak i část individuální dopravy. Dnes se v dopravě z 93 % spotřebovávají fosilní paliva, přitom zajišťují jen 78 % dopravních výkonů. Elektřina se proti tomu používá jen ze dvou procent, ale zajistí 18 % výkonů. »V dopravě můžeme docílit dvou druhů úspor. Jeden z nich jsou technologické inovace, druhý právě převedení dopravy ze silnic na železnici,« uvedl Pohl. Aby to bylo možné, je potřeba vyvíjet nová vozidla, zavádět na tratě nové technologie, stavět vysokorychlostní tratě, zvyšovat kapacitu existujících tratí a stavět nové terminály.
Na koleje se podle Gulyáse i Pohla dostanou lokomotivy či jednotky pro osobní dopravu s akumulátory, s vodíkovým pohonem či hybridními pohony. Podle něj je české strojírenství schopné uspokojit požadavky modernizace a rozvoje železniční dopravy, protože jeho kapacita je určená z velké části pro export. Jen musí mít dostatečný přísun vzdělaných lidí.
Součástí podpory Jihočeské KSČM je rovněž urychlení výstavby a modernizace IV. železničního koridoru České Budějovice - Praha
Poznámka: Upravil a krátil admin