75 let od nejtragičtějšího dne v historii města České Velenice I

23. 3. 2020

Ve druhé polovině roku 1944 bylo víc než zřejmé, že totální porážka nacistického Německa je jenom otázka času. Na obou evropských frontách se připravovaly závěrečné ofenzívy, které by měly konec války v Evropě urychlit.

Na naléhavou žádost vojenského velení SSSR, které usilovalo o co největší omezení přísunu posil na německo-sovětskou frontu během ofenziv na Budapešť a Vídeň, byl na podzim 1944 spojeneckými leteckými stratégy vypracován „Plán CLARION“, realizovaný již od Vánoc 1944. Cílem bylo leteckým bombardováním ochromit německý petrochemický a zbrojní průmysl a důležité komunikační uzly ve střední Evropě. Zvláštní pozornost měla být při tom věnována území jižního Německa (Bavorska), Rakouska a bývalého Československa.

V období 1944-45 byly železniční tratě Českomoravských drah (ČMD) plně vytíženy jak osobní i nákladní přepravou, tak i dopravou vojenského charakteru, tzv. „ostře sledovaných vlaků“. Některé železniční uzly jižních Čech – Č. Budějovice, Č. Velenice, Veselí/Mezimostí, Tábor a Protivín – nabývaly na významu zejména z hlediska vojenskostrategického, poněvadž se z nich staly preferované křižovatky, kudy proudil vojenský válečný potenciál Německé říše do prostoru obou front, a sloužily jako ústupová trasa pro evakuované obyvatelstvo, raněné i jednotky Wehrmachtu.

Pod tlakem hroutící se západní i východní fronty dolehla katastrofální válečná situace i na jihočeské železniční stanice, přes které stále více proudily muniční vlaky, vojenské ešalony, vojenská technika, lazaretní vlaky a smíšené soupravy s uprchlíky. Výjimkou nebyly ani transporty vězňů koncentračních táborů, převážených v nastalém zmatku z místa na místo. Důsledek takto popsané situace se bezprostředně dotkl i Českých Velenic. Českovelenický poutník II., Válečná léta 1938 – 1945

Českovelenický poutník II., Válečná léta 1938 - 1945

Zdoj: Českovelencký poutník březen 2020

Více zde: 

Fotogalerie

Autor: 
Vložl: jk
Zdroj: 
Českovelenický zpravodaj březen 2020