Čekají nás změny v předškolním vzdělávání?

9. 2. 2018

V posledních dnech se hovoří o úpravě školského zákona, který by měl zrušit povinný poslední ročník mateřské školy a povinnost přijímat dvouleté děti do MŠ od roku 2020.

    Novela zákona o povinném posledním ročníku MŠ platí od září. KSČM dlouhodobě tuto myšlenku prosazovala a je dobře, že po dlouhé diskuzi ve sněmovně nakonec prošla.Vzdělávání v MŠ v České republice patří stále k nejlépe propracovaným, ale povinnost nebyla. Novela zavedla povinné předškolní vzdělávání, ale nezavedla povinnou docházku. A to je rozdíl! Neznamená to tedy rozšíření povinné školní docházky na deset let, jak zaznívá od kritiků a to by měl chápat i  V. Klaus ml., ale jde o povinnost vzdělávat se.

   Docházka do MŠ zůstává stále ve stejném režimu, stačí omluva od rodičů, není vyžadované žádné lékařské potvrzení. I před novelou rodiče museli děti omlouvat. Cílem je dětem pomoci nastartovat jejich vzdělávací kariéru. Ne každé má dostatečnou podporu ve své rodině. Od zavedení povinného posledního ročníku se očekává mimo jiné i  snížení počtu odkladů pro vstup do základní školy.

    Povinné předškolní vzdělávání se odehrává převážně v MŠ. Další formou je i možnost individuálního vzdělávání a je na rodičích, jaký způsob si zvolí. Takže kritika opravdu není na místě. Pokud rodič nechce, aby dítě MŠ navštěvovalo, oznámí to řediteli MŠ, do které bylo dítě přijato. Nejsem zastáncem individuálního vzdělávání, ale nebyla šance /kvůli průchodnosti zákona v minulé koalici/ toto ze zákona vyjmout. Já jsem proto ve svém pozmněňovacím návrhu navrhovala zpřísnění individuálního vzdělávání  v tom smyslu, že rodiče, kteří se školou nespolupracují a prokáže se, že individuální vzdělávání je na tolik nekvalitní, že neplní svůj účel, tak ředitel MŠ takové vzdělávání ukončí a dítě nastoupí do MŠ. Byla by to pojistka, která by i řediteli zajistila alespoň minimální možnost ovlivnění kvality individuálního předškolního vzdělávání. Paní ministryně na toto nechtěla slyšet.

   Co se týká povinnosti přijímání 2letých dětí do mateřské školy, tak to považuji za rozvrat předškolního vzdělávání. Děti mladší 3let do MŠ nepatří. Mateřská škola je vzdělávací instituce a pro tyto děti je z hlediska jejich vývoje pobyt v MŠ nevhodný. Tyto děti jsou stále ve větší míře do MŠ přijímány, protože rodiče vlastně jinou možnost nemají. Od roku 2020 by měly být přijímány povinně. Povinnost je přijímat se do zákona dostalo pozmněňovacím návrhem p. Bohdalové. KSČM pro tento návrh nehlasovala, ale i přes náš nesouhlas návrh byl přijat.

   Dvouleté děti mají odlišné potřeby. Potřebují více individuální přístup, více odpočinku, nároky na hygienu, stravování, což běžná MŠ nemůže zajistit. Nejsou psychicky schopné zvládnout režim MŠ.

   Po roce 1989 byla jeslová zařízení pro malé děti zrušena. Rádoby odborníci na výchovu a vzdělávání tvrdili, jak pobyt v jeslových zařízeních má neblahý vliv na vývoj dítěte. Přesto se dnes po nich volá a za nemalé finance jsou obnovovány, přesto kapacitně nestačí poptávce. Ženy, matky, se z kariérních či sociálních důvodů dříve zapojují do pracovního procesu a nastává otázka, kam s malými dětmi. Co se lehce zruší, to velmi obtížně obnovuje. Tak to měl napravit pozmněňovací návrh? Ten se ale opravdu nepovedl!

Autor: 
Alena Nohavová
Zdroj: 
Vlastní