Dopravní infrastruktura České republiky značně pokulhává za potřebami a trendy 21. století, a to i v Jihočekém kraji. Proto považuji za přinejmenším neprozíravou a sobeckou snahu obcí Vidov, Plav, Borovnice a Nová Ves, které požádaly tento týden peticí nazvanou „Zastavení devastace naší krajiny – výstavba jižní tangenty“ Zastupitelstvo Jihočeského kraje o pozastavení výstavby této dopravní stavby, tedy jednoho ze tří dálničních přivaděčů na D3 v okolí Českých Budějovic.
Záměr je připravován za účelem zajištění funkčnosti dopravního komunikačního skeletu českobudějovické aglomerace jako jižní tangenciální obchvat této aglomerace. Jeho cílem je převést dopravu v západovýchodním směru od silnice I/3 (a tedy i Českobudějovického letiště), k významnému dopravnímu spojení silnice II/156 na Trhové Sviny a Nové Hrady. A to bez nutnosti projet po vnitřním městském okruhu přes zatížené dopravní koridory ulice Mánesova, Novohradská a dále především dopravou zatíženými obcemi – Staré Hodějovice, Nedabyle, Nová Ves.
Podle mého názoru, a nejen mého, by byla velká škoda tuto důležitou dopravní stavbu zastavovat jen pro to že si někteří zastupitelé dotčených obcí včas nepročetli materiály a nevyjádřili se k tomu co jim vadí. Vůbec pak neberou na zřetel také to, že jižní tangenta zásadně pomůže zklidnit dopravu v Českých Budějovicích, a nejen v krajském městě. Zajímavé je, že v roce 2010, kdy se začaly připravovat první podklady k jižní tangentě, neměli starostové dotčených obcí žádné připomínky. Co zásadního se změnilo?
V současné době je jižní tangenta zahrnuta v územním plánu Velkého sídelního celku Českobudějovicka, Zásadách územního rozvoje Jihočeského kraje a její výstavcbu posvětila také vláda ČR. Pro úplnost chci uvést, že na I. etapu stavby (propojení dálniční křižovatky Roudné na silnici I/3 úsek je vymezen jako záměr D26/1 v Zásadách územního rozvoje Jihočeského kraje) je v současné době zpracována dokumentace stavby pro územní řízení, dokumentace k posouzení vlivu záměru na životní prostředí a je vydáno souhlasné stanovisko EIA i pravomocně rozhodnuto o jejím umístění.
Zastupitelstvo kraje uložilo zpracovat návrh odpovědi petentům, ve které by měl být akcentován význam této důležité dopravní stavby pro zklidnění dopravy v českobudějovické aglomeraci a také pro další rozvoj Jihočeského kraje. Věřím, že starostové dotčených obcí přehodnotí své negativní názory na výstavbu tangenty a místo úzce partikulárních zájmů začnou preferovat celokrajské snahy o vyřešní dopravy včetně zařazení dálnice D3 do systému plánovaných přivaděčů v okolí krajského města.