Ohlédnutí za 2. zasedáním Zastupitelstva Jihočeského kraje.
Stačilo v Jihočeském kraji: Program 2. zasedání nebyl nijak extra kontroverzní. Většina programových bodů byla dána tím, že bylo třeba dokončit ustavení orgánů kraje, tedy naplnit výbory a komise, rozhodnout o odměnách členů takto ustavených orgánů, dále doplnit nebo změnit stanovy organizací zřizovaných krajem, např. nemocnic (snížení počtu členů správní rady z 5 na 3), muzea ( zapsání postavených budov v Trocnově a Holašovicích) či společnosti Jikord, která má na starost zajištění veřejné služby v hromadné dopravě v kraji.
► Tedy v podstatě připravit podmínky pro efektivní hospodaření kraje s veřejnými prostředky. Došlo i na změnu rozpočtu a rozpočtové opatření, ale vzhledem ke snížení plánovaného schodku nově zvolení zastupitelé jen potvrdili trend k dalšímu šetření.
► Když došlo na utrácení, tedy např. na dar městu České Budějovice ve výši 5,2 milionu Kč na zajištění Evropského hlavního města kultury, už byla i diskuse, ale protože šlo o zapojení Alšovy Jihočeské galerie, organizace zřizované krajem, který může zajistit živou kulturu, tak dostal i od nás jako od opozice podporu.
Náš program podporuje živou kulturu, nikoli utrácení peněz za zbytečné mzdy nových úředníků.
Naši oporu neměla dotace pro fotovoltaiku v rukou rakouské společnosti.
Ruku jsme naopak zvedli pro dotace školám a sociálním programům, včetně finančního příspěvku pro nově narozené děti nebo získání nedostatkových obvodních nebo zubních lékařů. Ač jsme si vědomi toho, že kraj v tomto případě pouze supluje neschopnost vlády zajistit lékařskou péči.
► Klub Stačilo v Jihočeském kraji ale nepodporoval tzv. sjednocení jednacích řádů hodnotících komisí v rámci dotačních programů kraje. Zejména nám šlo o hodnotící komisi pro programy venkova a zemědělství. Nemáme nic proti tomu, aby komise měla méně než 15 členů, ale navrhovali jsme, aby zůstal lichý počet, tedy 9, nikoli 8, a aby návrh kraji mohl dávat např. Svaz měst a obcí a aby tento návrh byl povinně projednán a rozhodnut. Protože při počtu 8, když 4 jsou úředníci, které navrhne rada, a 4, o nichž rozhodne zastupitelstvo, tak nemáme jistotu, že tam bude jasně vyjádřena vůle celé šíře spektra.
► U nákupu a prodeje majetku už byla živější diskuse, zejména proto, že šlo v jednom případě o prodej pozemků v majetku kraje, na kterých byla v minulosti postavena stavba bez souhlasu kraje jako vlastníka. Dokonce tam nebyla ani zmínka, zda stavebník při stavbě na cizím pozemku do odkupu zaplatí alespoň nájem, když nemusí čelit u nepovolené stavby demolici. Padlo doporučení, aby napříště finanční výbor zpřesnil podmínky, jak v takovém případě bude kraj postupovat.
► Nejživější diskuse, plná historických reminiscencí a názorů, byla k bodu, který se nestal přes naši snahu bodem programu zasedání - ke stavbě čtyřproudé silnice dálničního typu mezi Českými Budějovicemi a Pískem, jako napojení z D4. Většina zastupitelstva tento bod do programu nepřipustila. Škoda, třeba jen proto, aby dopravní a finanční výbor mohly jednat o prioritách dopravních staveb. Tedy v jakém pořadí se bude katastrofální dopravní situace jak v Českých Budějovicích, tak v dalších místech v kraji řešit. Zásadní spory nás tak budou čekat v prosinci, kdy se bude jednat o rozpočtu na rok 2025.